Kahvilatoiminta Tankarissa

Kahvilatoiminnan voidaan sanoa alkaneen Tankarissa Kokkolan silloisen kaupunginjohtajan Esko Lankilan ensivierailusta saaressa vuonna 1977. Tuon vuoden alussa Kaarlelan kunta liitettiin Kokkolaan ja sen myötä aiempaan Öjan kuntaan kuuluneesta Tankarista tuli osa Kokkolaa. Öjan kunnan vaakunassa oli kuvattuna Tankarin majakan lyhtyhuone. Öjan ja Kaarlelan kunnat olivat yhdistyneet jo 1969. 

Esko Lankila otti tavakseen tuoda kaupungin vieraita meripelastusseuran aluksella Tankariin. Vieraiden kestitsemisestä vastasivat meripelastusseuran naiset, joiden jäsenenä oli muiden muassa Kokkolan upseerikerhon emäntä Eeva-Liisa Simola. Pääasiallinen tarjottava oli Keski-Pohjanmaan maakuntaruokiin kuuluva, perinteinen hautajaisruoka siikavelli; vehnäjauhoilla suurustettu, meriveteen keitetty, siikaa ja sipulia sisältävä keitto. Kesällä 1977 alkoivat myös säännölliset turistiristeilyt Tankariin. Näitä risteilyjä järjestettiin kuitenkin vain muutamana kesänä. Meripelastusseuran naiset vastasivat tarvittaessa myös risteilykävijöiden tarjoiluista.   

Kaarlelalainen yrittäjä, teollisuusneuvos Birger Huhta hankki Tankarista saaren vanhimman mökin, Sjöblomin ”saunan”, jolla nimellä kalastajien mökkejä aikoinaan kutsuttiin. Innokkaana kotiseutumiehenä tunnettu Huhta tunsi Esko Lankilan hyvin ja heidän aikanaan saareen siirrettiin mantereelta vierasmaja, hylkeenpyyntimuseoksi soveltuva rakennus (1987), savusauna ja nykyinen kahvilarakennus (1989). Hylkeenpyyntimuseota vastapäätä on Väinö Bodön vanha venevaja, johon tuotiin helikopterilla marraskuussa 1985 hyljevene. Vieraita kestittiin aluksi vierasmajassa ja vuodesta 1989 alkaen Oulun hiippakunnan piispan Olavi Rimpiläisen käyttöön vihkimässä kahvilarakennuksessa. Nykyinen saunarakennus siirrettiin saareen vasta 2002.

Kuva 1: Tankarin kahvila toimii 1800-luvulta peräisin olevassa Eklundin perheen kotitalossa, joka 1989 siirrettiin mantereelta saareen.

Bild 1: Caféet på Tankar är inrymt i Eklund-familjens bostadshus från 1800-talet, som flyttades från fastlandet till ön år 1989.

1988 perustettiin Kokkolan Matkailu Oy

Lohtajalaissyntyinen Esko Lankila toimi Kokkolan kaupunginjohtajana vuodesta 1972 vuoteen 1991. Hänen jälkeensä kaupunginjohtajaksi tuli Antti Isotalus. Heinäkuussa 1994 Kokkolassa pidettiin pääministeri Esko Ahon isännöimä vapaakauppaseminaari, johon osallistui myös viisi kuukautta aiemmin presidentin tehtävät jättänyt Mauno Koivisto, EU komission puheenjohtaja Jacques Delors sekä lukuisa joukko suomalaisen politiikan ja talouselämän vaikuttajia. Delorsia lukuun ottamatta kokousjoukko vieraili Tankarissa Jacobstads Wapen -purjealuksella. 

Vuosina 1980-1995 turistimatkat Tankariin rajoittuivat muutaman veneilijän harrastuspohjalta järjestämiin tilausristeilyihin. 1996 perustettiin Kokko Line Oy, joka hankki omistukseensa 65 paikkaisen m/s Elbattaren. Turistimatkailun lisääntyessä kaupunki halusi kahvilan pitäjät yhdistystaustan sijaan yrittäjäpohjaisina. 

Kesän 1996 kahvilaa pitivät Öjasta päivittäin kulkeneet kalastaja Georg Sundströmin tyttäret, kesinä 1997-1998 Betty Kankkonen yhdessä tyttärensä Mittenin ja Ingeborg Brännbackan kanssa ja kesällä 1999 kokkolalainen Helvi Timmer. Kesästä 2000 alkaen kahvilaa pitivät Kokkolan Matkailun palkkaamat työntekijät; 2000-2003 Mikko Karekallas ja 2004 Anne Hélin. 

Kesät 2005-2010 kahvilaa pitivät Kokkolan Matkailun palkkaamat nuoret, joita yleensä oli kaksi työvuorossa.

Vuonna 2000 Kokkolan ja Tankarin väliseen liikenteeseen hankittiin Ruotsista 177 paikkainen alus. 1978 Hollannissa valmistunut alus kastettiin korjausten jälkeen m/s Jennyksi ja aloitti liikennöinnin kesällä 2002.  

Kesällä 2010 yksi Matkailun palkkaamista kahvilatyöntekijöistä oli Tankarin monivuotisen luotsin ja luotsivanhimman Aarne Rautiaisen tyttären Annen vanhin tytär Essi. Anne-äidin silmiin oli keväällä osunut Kokkolan Matkailun ilmoitus kesän avoimista työpaikoista. Essi haki paikkaa ja riihimäkeläinen tyttö tuli valituksi – lieneekö valinnassa vaikuttanut Essin hakemuksessaan kertoma tausta vaarinsa ja äitinsä Tankariin liittyvästä historiasta.

Matkailun työntekijöiden pitämänä kahvilassa tarjottiin lohikeittoa, suolaisia ja makeita leivonnaisia, kahvia, jäätelöä ja juomia – sekä alkoholittomia että alkoholillisia. Lohikeitto ja muut tuotteet tulivat kahvilaan m/s Jennyn mukana. Keittoa saadakseen matkailijan piti varata se etukäteen matkavarauksen yhteydessä. Nuorten työntekijöiden päivittäinen työaika oli rajattu kahdeksaan tuntiin, joten pääasiassa kahvila palveli Jennyn tuomia risteilyvieraita heidän saaressa oloaikansa. 

Risteilymatkojen alettua Tankarin tunnettuus oli lisääntynyt tasaisesti vuodesta 1996 alkaen. Vuonna 1994 tehty sataman kunnostus ja laajennus teki mahdolliseksi Tankarissa vierailun niin paikallisille kuin kauemmille vierasveneilijöille. 2002 Tankariin oli siirretty mantereelta sauna. Niin saunan kuin kahvilan käytölle oli kasvavaa kysyntää. 

2000-luvun alkuvuosista saaressa oli työskennellyt Jan-Erik Bodö, jonka suvulla oli saaressa parikin mökkiä. Janne auttoi kahvilan työntekijöitä, savusti kalaa, rakensi pitkospuita yhdessä Matkailun palvelukseen 2007 tulleen Pentti Koposen kanssa ja toimi kaikin tavoin saaren yleismiehenä. Kesällä 2010 Essin perhe kävi saaressa vierailulla ja isä-Mikalla tuli puhetta Jannen kanssa. Janne taisi jo tuolloin aavistaa kohtalonsa, sillä hän ehdotti Mikalle, että ottakaa te kahvila ja saaren hommat tehdäksenne. Seuraavana talvena sekä Janne että hänen vaimonsa Marianne, eli Manne siirtyivät ajasta iäisyyteen. 

Talvella 2011 perustettiin Essille oma toiminimi, jonka nimissä tehtiin yhteistoimintasopimus Kokkolan Matkailun kanssa. 

Kesästä 2011 alkaen koko Peltoniemen perhe osallistui tavalla ja toisella kahvilan toimintaan. Päävastuu toiminnasta oli Essillä ja muu perhe; vanhemmat Anne ja Mika sekä sisarukset Ella ja Annika auttoivat parhaansa mukaan. Kahvilan toiminta muuttui kotikutoiseksi; enää kaikki myytävät tuotteet eivät tulleet m/s Jennyn tuomina vaan Essi valmisti lohikeiton jälkiruokineen sekä leivät ja leivonnaiset kahvilan pienessä keittiössä. Useana kesänä mukana oli Essin partiokaveri Eve ja myös perheen Antti-poika. Pikkuhiljaa apuun tuli myös saaressa kesiä viettänyt Karekallaksen Petri ja kesällä 2015 Tankarissa vietettiin Essi ja Petrin häitä.  

Kuvat 3 ja 4: Tankarin kahvilan sisällä on 20 asiakaspaikkaa ja terassille mahtuu noin 60 asiakasta. 

Bilderna 3 & 4: Inne i caféet på Tankar finns det 20 sittplatser, och på terrassen ryms cirka 60 gäster.

Kahvilan lisäksi Tankarin palveluihin kuuluu majoitustoiminta. 2010-luvulta alkaen majoitukseen oli Vierasmajan lisäksi käytössä Majakkamestarin talo sekä muutama huone luotsiasemalta. 2015 FinnPilot myi luotsiaseman maa-alueineen Kokkolan kaupungille. Muutama huone jäi vielä joksikin aikaa luotsien ja veneenkuljettajien käyttöön. Asemaa hallinnoimaan perustettiin kaupungin omistama kiinteistöosakeyhtiö Tankarin Majakanmäki. Tämän yhtiön aikana muun muassa aseman lämmitys vaihdettiin öljystä maalämpöön ja valvontatorni muutettiin majoituskäyttöön sopivaksi. 2024 asema ja maa-alueet siirtyivät KIP:n eli Kokkola Industrial Parkin omistukseen. 2025 Kokkolan kaupunki osti Metsähallitukselta Majakanmäen rakennukset; Majakkamestarin ja Majakanvartijan talot, Majakanmäen saunan ja varastot sekä nautofoni- ja tyfonirakennukset. Luotsiaseman tavoin nämäkin rakennukset kuuluvat KIP:n hallintaan. Uudelta omistajalta toivotaan mahdollisuutta investoida rakennuksille kertyneen monivuotisen korjausvelan kattamiseen ja majoitustilojen nykyaikaistamiseen. 

Peltoniemen perheen aloittaessa kahvilatoiminnan Essin johdolla, kahvila palveli kesäkuun alusta venetsialaisiin eli elokuun loppuun. Ensimmäisinä vuosina saaressa kävi kesän aikana noin 5000 vierailijaa. Kokkolan Matkailun markkinoinnin, majoitustilojen lisääntymisen ja ”puskaradion” välittämänä tieto ainutlaatuisesta matkailukohteesta levisi hiljalleen. Eräänlainen kohokohta oli kesäkuussa 2017, kun presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio vierailivat Tankarissa osana Keski-Pohjanmaalle suuntautunutta maakuntamatkaa. Lounaaksi vieraat nauttivat tunnetuksi tullutta lohikeittoa ja saaressa tehtyä saaristolaisleipää.

Vuonna 2020 alkaneen koronapandemian myötä ulkomaan matkailu väheni minimiin. Matkailu kotimaassa saavutti suuren suosion, joka näkyi ja näkyy edelleen myös Tankarissa. Saaressa kesän aikana käyvien matkailijoiden määrä on noussut yli kaksinkertaiseksi verrattuna koronaa edeltäneisiin kesiin. Tätä nykyä saaressa käy m/s Jennyn tuomana noin 7000 matkaajaa. Kun mukaan lasketaan vierasveneilijät ja mökkiläiset, kahvilan asiakasmäärä on noin 10 000 ja yhteensä saaressa arvioidaan käyvän kesässä noin 15 000 turistia. Saaren, kahvilan ja majoitusten kesä alkaa jäätilanteen mukaan toukokuussa. Ensimmäisiä asiakkaita ovat lohen vetouistelijat, koululais- ja työpaikkaryhmät. M/s Jennyn vuoroliikenne alkaa kesäkuun alussa ja jatkuu syyskuun loppuun. Vuorojen ohessa alus tekee tilausristeilyjä. Turismin sesonkiaika on juhannuksesta elokuun puoliväliin. Elokuun lopussa vietettävien venetsialaisten jälkeen Tankarissa alkaa kauden paras aika. Elokuun pimenevät illat ja lämpimät yöt sekä syys-lokakuun kirkas tähtitaivas revontulineen ja syysmyrskyt ovat saaren viides ja kuudes vuodenaika, jotka tuottavat saarelaisille ja satunnaisille vieraille ainutlaatuisia ja uskomattoman hienoja kokemuksia.          

Teksti Mika Peltoniemi 

Kahvilanpitäjä perheensä kanssa  2011 – 2025 

Kuvat Peltoniemen perhealbumista

Caféverksamheten på Tankar

Man kan säga att caféverksamheten på Tankar började i samband med det första besöket på ön av dåvarande stadsdirektören i Karleby, Esko Lankila, år 1977. I början av det året hade Karleby landskommun införlivats med Gamlakarleby och nya namnet blev Karleby, och därmed blev Tankar, som tidigare tillhört Öja kommun, en del av Karleby. I Öja kommuns vapen fanns lyktan från Tankars fyr avbildad. Öja och Kaleby kommuner hade redan gått samman år 1969.

Esko Lankila brukade ta med stadens gäster till Tankar med Sjöräddningssällskapets båt.      För gästernas förplägnad ansvarade kvinnorna i Sjöräddningssällskapet, bland dem Eeva-Liisa Simola, värdinna vid Karlebys officersklubb. Den huvudsakliga serveringen bestod av ”siikavelli”, en traditionell begravningsrätt från Mellersta Österbotten – en soppa kokad i havsvatten med sik och lök, red med vetemjöl.

På sommaren 1977 inleddes också reguljära turistkryssningar till Tankar, även om dessa bara ordnades under några få somrar. Vid behov ansvarade kvinnorna i Sjöräddningssällskapet även för servering till kryssningsbesökarna.

En företagare från Karleby, industrirådet Birger Huhta, köpte öns äldsta stuga, Sjöbloms ”bastu”, som fiskarstugorna då kallades. Huhta, känd som en entusiastisk hembygdsman, kände Esko Lankila väl, och under deras tid fördes flera byggnader över till ön från fastlandet: ett gästhus som lämpade sig som sälfångstmuseum (1987), en rökbastu och den nuvarande cafébyggnaden (1989). Mittemot sälfångstmuseet ligger Väinö Bodös gamla båthus, till vilket en fälbåt transporterades med helikopter i november 1985.

Till en början togs gäster emot i gästhuset, men från och med 1989 i cafébyggnaden, som invigdes av biskop Olavi Rimpiläinen från Uleåborgs stift. Den nuvarande bastubyggnaden flyttades till ön först år 2002.

Se Bild 1: Caféet på Tankar är inrymt i Eklund-familjens bostadshus från 1800-talet, som flyttades från fastlandet till ön år 1989.


År 1988 grundades Kokkolan Matkailu Oy (Turismbolaget i Karleby).

Esko Lankila, född i Lochteå, var stadsdirektör i Karleby från 1972 till 1991. Efter honom tillträdde Antti Isotalus som stadsdirektör. I juli 1994 hölls ett frihandelsseminarium i Karleby, värd var statsminister Esko Aho. Bland deltagarna fanns även Mauno Koivisto, som fem månader tidigare hade avslutat sitt uppdrag som president, EU-kommissionens ordförande Jacques Delors samt en stor skara inflytelserika personer inom finsk politik och näringsliv. Med undantag av Delors besökte seminariedeltagarna Tankar med segelfartyget Jacobstads Wapen.

Åren 1980–1995 var turistresorna till Tankar begränsade till beställningskryssningar som arrangerades på hobbybasis av några enskilda båtentusiaster. År 1996 grundades Kokko Line Oy, som införskaffade fartyget m/s Elbatar med 65 sittplatser. I takt med att turismen ökade ville staden att caféverksamheten skulle drivas av företagare i stället för föreningar.

Sommaren 1996 drevs caféet av fiskaren Georg Sundströms döttrar från Öja, som dagligen tog sig till ön. Somrarna 1997–1998 sköttes caféet av Betty Kankkonen tillsammans med sin dotter Bitten samt Ingeborg Brännbacka. Sommaren 1999 var det Helvi Timmer från Karleby som ansvarade för verksamheten. Från och med sommaren 2000 anställde Kokkolan Matkailu arbetstagare för att sköta caféet; 2000–2003 var det Mikko Karekallas och 2004 Anne Hélin.

Åren 2005–2010 drevs caféet av unga säsongsanställda via Kokkolan Matkailu, oftast arbetade två samtidigt.

År 2000 införskaffades ett 177-sitsigt fartyg från Sverige för trafiken mellan Karleby och Tankar. Fartyget, byggt i Nederländerna 1978, döptes efter renovering till m/s Jenny och började trafikera sommaren 2002.

Sommaren 2010 var en av caféets sommaranställda Essi Peltoniemi, äldsta dotter till Anne, som i sin tur är dotter till den mångårige lotsen och lotsåldermannen på Tankar, Aarne Rautiainen. Anne hade under våren sett en jobbannons från Kokkolan Matkailu och Essi sökte tjänsten. Den unga flickan från Riihimäki blev vald – kanske spelade det en roll att hon i sin ansökan nämnde sin släkts koppling till Tankar.

Under den tid då caféet drevs av Matkailus anställda serverades laxsoppa, salta och söta bakverk, kaffe, glass och drycker – både alkoholfria och alkoholhaltiga. Maten transporterades till ön med m/s Jenny. För att få laxsoppa var man tvungen att förboka den i samband med resebokningen. De unga anställdas arbetsdag var begränsad till åtta timmar, så caféet var främst öppet för Jennys kryssningsresenärer under deras vistelse på ön.

Sedan starten av kryssningsverksamheten 1996 hade kännedomen om Tankar ökat stadigt. Renoveringen och utvidgningen av hamnen år 1994 möjliggjorde också besök för lokala och långväga fritidsbåtsresenärer. År 2002 flyttades även en bastu till ön från fastlandet. Efterfrågan på både bastun och caféet växte.

Sedan början av 2000-talet hade Jan-Erik Bodö arbetat på ön – hans släkt ägde flera stugor där. Janne hjälpte cafépersonalen, rökte fisk, byggde spångar tillsammans med Pentti Koponen, som anställdes av Matkailu 2007, och Janne  fungerade som en allt-i-allo på ön. Sommaren 2010 besökte Essis familj ön, och Essis far Mika kom i samtal med Janne. Janne anade kanske redan sitt öde, då han föreslog att Mika och familjen skulle ta över caféverksamheten och annat praktiskt arbete på ön. Följande vinter gick både Janne och hans hustru Marianne (kallad Manne) bort.

Vintern 2011 grundades ett eget företag i Essis namn, företaget ingick ett samarbetsavtal med Kokkolan Matkailu.

Från och med sommaren 2011 deltog hela familjen Peltoniemi i caféverksamheten på olika sätt. Essi hade huvudansvaret, medan föräldrarna Anne och Mika samt syskonen Ella och Annika hjälpte till efter förmåga. Verksamheten blev mer hemlagad; produkterna kom inte längre med m/s Jenny, utan Essi lagade själv laxsoppan med efterrätt samt bakade bröd och bakverk i caféets lilla kök. Under flera somrar deltog Essis scoutvän Eve samt familjens son Antti. Småningom kom även Petri Karekallas till hjälp – han brukade tillbringa sina somrar på ön och på sommaren 2015 gifte sig Essi och Petri. 

Se Bilderna 3 & 4: Inne i caféet på Tankar finns det 20 sittplatser, och på terrassen ryms cirka 60 gäster.

Förutom caféet erbjuder Tankar även inkvarteringstjänster. Från början av 2010-talet har, utöver Gästhuset, även Fyrmästarens hus och några rum i lotsstationen använts för övernattning. År 2015 sålde Finn Pilot lotsstationens markområde till Karleby stad. Några rum lämnades då ännu för lotsar och båtförare för tillfälligt bruk. 

För att administrera stationen grundades fastighetsaktiebolaget Tankarin Majakanmäki, som ägs av staden. Medan bolaget hade hand om lotsstationen byttes bland annat uppvärmningen i stationen från olja till jordvärme, och övervakningstornet byggdes om för inkvartering. År 2024 övergick stationen och markområdena i ägo av KIP, det vill säga Kokkola Industrial Park. År 2025 köpte Karleby stad byggnaderna på Majakanmäki av Forststyrelsen: Fyrmästarens och Fyrvaktarens hus, bastun och förråden samt nautofon- och tyfonbyggnaderna. På samma sätt som lotsstationen förvaltas även dessa byggnader av KIP.

Från den nya ägarens sida hoppas man på investeringar för att täcka det ökade renoveringsbehovet och för att modernisera inkvarteringsutrymmena.

När familjen Peltoniemi inledde caféverksamheten under Essis ledning, var caféet öppet från början av juni till venetiaden i slutet av augusti. Under de första åren besöktes ön av cirka 5000 gäster varje sommar. Tack vare Kokkolan Matkailus marknadsföring, fler inkvarteringsalternativ och ”djungeltelegrafen” spreds ryktet om detta unika besöksmål, samt ökade kännedomen om Tankar gradvis.

En höjdpunkt var i juni 2017 då president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio besökte Tankar som en del av ett landskapsbesök i Mellersta Österbotten. Till lunch serverades den berömda laxsoppan samt skärgårdsbrödet som bakas på ön.

I och med coronapandemin som började 2020 minskade utlandsresandet till ett minimum. Turismen inom det egna landet blev mycket populärt, vilket också märktes – och fortfarande märks – på Tankar. Antalet besökare under sommaren har mer än fördubblats jämfört med somrarna före pandemin. Numera kommer omkring 7000 resenärer till ön med M/S Jenny.

När man även räknar in fritidsbåtarnas besökare och stuginnehavarna har caféet omkring 10000 kunder per säsong, och totalt uppskattas cirka 15000 turister besöka ön varje sommar. Säsongen för ön, caféet och inkvarteringen inleds i maj beroende på isläget. De första gästerna är ofta laxfiskare samt skolgrupper och arbetslag. M/S Jennys reguljära trafik börjar i början av juni och pågår till slutet av september. Utöver ordinarie tidtabellen gör fartyget också beställningskryssningar.

Turistsäsongens högsäsong infaller från midsommar till mitten av augusti. Efter venetiaden i slutet av augusti inleds Tankars allra bästa tid. Augustis mörknande kvällar och varma nätter samt september–oktober månadernas  klara stjärnhimlar med norrsken och höststormar utgör öns femte och sjätte årstid – de skänker oförglömliga och unika upplevelser till både öbor och tillfälliga gäster.

Text Mika Peltoniemi

Cafe´ -innehavare och öns allt i allo  2011 – 2025

Foton Familjen Peltoniemi 

Leave A Comment